Solresor
Skidresor
Kryssningar
  • Startsida
Erbjudanden
  1. Kontaktuppgifter och svar på dina frågor | Sunweb
  2. Special-/medicinskt bagage
  3. Vueling - Kan jag ta med specialbagage/medicinskt bagage och rullstol?

Alla rubriker

Vueling - Kan jag ta med specialbagage/medicinskt bagage och rullstol?

Att ta med specialbagage (t.ex. cykel eller dykutrustning), medicinskt bagage (t.ex. sömnapnéapparat/CPAP) och/eller (elektrisk) rullstol/scooter är alltid på begäran. Detta innebär att flygbolaget och eventuellt transferföretaget måste godkänna detta.  


Flyg

OBS! Notera att vi erbjuder to olika typer av flyg med Vueling; charterflyg och reguljärflyg. Det är mycket viktigt att du väljer rätt procedur för att registrera ditt specialbagage/medicinska bagage och/eller ditt hjälpmedel. 


Registrering av special-/medicinska bagage och hjälpmedel

OBS! Glöm inte att registrera ditt bagage via Mitt Sunweb om du har bokat transfer. Se guiden längst ner på sidan.

  • Resor med charterflyg
    Om du flyger med Vueling charterflyg måste du begära att få ta med ditt special-/medicinska bagage och/eller hjälpmedel via vårt formulär på Mitt Sunweb. Du kan följa guiderna nedan.
  • Resor med reguljärflyg
    Om du flyger med Vueling reguljärflyg måste du begära att få ta med ditt special-/medicinska bagage och/eller hjälpmedel via Vuelings egen hemsida. Du kan göra detta direkt efter att du har bokat din resa. Du kan följa guiden nedan.


Registrering av special-/medicinskt bagage och hjälpmedel på Mitt Sunweb (charterflyg)

  1. Logga in på Mitt Sunweb
  2. Gå till fliken "Min bokning" (finns högst upp på sidan) och välj din resa 
  3. Klicka på "Lägg till medicinskt bagage, sportbagage eller husdjur här" (finns i den grå rutan på höger sida under rubriken "Tillval") 
    1. Välj den resenär som tar med specialbagage och typen av bagage.  
    2. Välj den resenär som tar med medicinskt bagage och "Medicinsk utrustning" som typ.  
    3. Välj den resenär som tar med hjälpmedel och "Medicinsk utrustning" som typ
  4. Fyll i ytterligare fält med information om bagaget/hjälpmedlet. 
  5. Klicka på den röda "Skicka"-knappen. 
  6. Du kommer att få ett e-postmeddelande med bekräftelse på att formuläret har skickats in, och vi kommer att kontakta dig så snart som möjligt för att meddela om ditt specialbagage är godkänt och eventuella avgifter för att ta med det


Registrering av special-/medicinskt bagage och hjälpmedel via Vueling (reguljärflyg)

  1. Gå till Vuelings hemsida

  2. Välj fliken "Manage your booking" under fliken "Travel" högst upp på sidan 

  3. Välj "Origin/Destination" 

  4. Fyll i följande information:
    * Booking code: Ditt PNR-nummer
    * Airport: Din avreseflygplats
    * DD: Din avresedag (t.ex. 21)
    * MM: Din avresemånad (t.ex. 09)
    * YYYY: Ditt avreseår (t.ex. 2024) 

  5. Klicka på "Go" 

  6. Välj vilken typ av bagage/hjälpmedel du vill ta med dig 

  7. Betala bagagen direkt till Vueling


Transfer
Om du har bokat en transfer för din resa via Sunweb är det viktigt att ditt specialbagage/medicinska bagage och/eller rörelsehjälpmedel också efterfrågas av transferbolaget. För att göra det behöver du fylla i vårt formulär på Mitt Sunweb. Du kan följa guiden nedan. 


Guide för registrering av special-/medicinskt bagage och hjälpmedel på Mitt Sunweb 

  1. Logga in på Mitt Sunweb
  2. Gå till fliken "Min bokning" (finns högst upp på sidan) och välj din resa 
  3. Klicka på "Lägg till medicinskt bagage, sportbagage eller husdjur här" (finns i den grå rutan på höger sida under rubriken "Tillval") 
    1. Välj den resenär som tar med specialbagage och typen av bagage.  
    2. Välj den resenär som tar med medicinskt bagage och "Medicinsk utrustning" som typ.  
    3. Välj den resenär som tar med hjälpmedel och "Medicinsk utrustning" som typ
  4. Fyll i ytterligare fält med information om bagaget/hjälpmedlet. 
  5. Klicka på den röda "Skicka"-knappen. 
  6. Du kommer att få ett e-postmeddelande med bekräftelse på att formuläret har skickats in, och vi kommer att kontakta dig så snart som möjligt för att meddela om ditt specialbagage är godkänt och eventuella avgifter för att ta med det.




Detta besvarade min fråga / Detta besvarade inte min fråga
Tack för att du hjälper oss att bli bättre.
Om du inte hittade vad du sökte kan du alltid ställa din fråga till oss på info@sunweb.se, så svarar vi dig så fort vi kan!