Solresor
Skidresor
Kryssningar
  • Startsida
Erbjudanden
  1. Kontaktuppgifter och svar på dina frågor | Sunweb
  2. Allmän information
  3. Kan jag åka på en kryssningssemester om jag är funktionshindrad?

Alla rubriker

Kan jag åka på en kryssningssemester om jag är funktionshindrad?

Det är absolut möjligt att njuta av en kryssningssemester om du är funktionshindrad. Nästan varje kryssningsfartyg har särskilda hytter för funktionshindrade passagerare och många av faciliteterna ombord har också gjorts lättillgängliga.


Observera att antalet hytter för funktionshindrade passagerare ombord ofta är begränsat. Det är därför lämpligt att boka din kryssningssemester i god tid. Under bokningsprocessen kan du ange att du vill boka en handikappanpassad hytt. Efter bokning kommer det att kontrolleras om en handikappanpassad hytt finns tillgänglig och du informeras om detta.


Dessutom kräver de flesta rederierna att du fyller i ett SRI-formulär. Nedan hittar du mer information per rederi:

  • Costa Cruises: Vänligen kontakta oss eller Costa direkt efter bokning för att kommunicera dina önskemål. Mer information om alternativen för funktionshindrade resenärer hittar du här.
  • MSC Cruises: Fyll i SRI-formuläret direkt efter bokningen
  • P&O Cruises: Vänligen kontakta oss direkt efter bokning för att kommunicera dina önskemål. Vi kommer att kontakta kryssningsrederiet.
  • Cunard: Vänligen kontakta oss direkt efter bokning för att kommunicera dina önskemål. Vi kommer att kontakta kryssningsrederiet.
  • Holland America Line: fyll i SRI-formuläret direkt efter bokning eller senast 45 dagar före avresa.
  • Royal Caribbean: fyll i SRI-formuläret direkt efter bokning eller senast 30 dagar före avresa. Om du behöver en teckenspråkstolk måste du begära detta senast 60 dagar innan avresa.
  • Norwegian Cruise Line: fyll i SRI-formuläret direkt efter bokning eller senast 45 dagar före avresa. Om du behöver en teckenspråkstolk behöver du begära detta senast 90 dagar innan avresa.
  • Celebrity Cruises: fyll i SRI-formuläret direkt efter bokning eller senast 30 dagar före avresa. Om du behöver en teckenspråkstolk behöver du begära detta senast 60 dagar innan avresa.



Detta besvarade min fråga / Detta besvarade inte min fråga
Tack för att du hjälper oss att bli bättre.
Om du inte hittade vad du sökte kan du alltid ställa din fråga till oss på info@sunweb.se, så svarar vi dig så fort vi kan!